• Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
  • Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
Geld verdienen met een webshop

Behaal meer omzet met een online winkel

Een webshop is tegenwoordig onmisbaar voor elke fysieke winkel.

Geld verdienen met een webshop

Zo verdien je wel geld met een webwinkel

Veel retailers zijn de afgelopen jaren begonnen met een webwinkel naast hun fysieke winkel. Een deel van die webshops hebben behoorlijk wat geld gekost maar leveren amper iets op. De kans dat die investering op korte termijn wordt terugverdiend is dus gering. De huidige webshop is misschien zelfs alweer aan vervanging toe dus er staat mogelijk weer een nieuwe investering aan te komen. Wat is nu de reden dat de ene online winkel wel een succes is, en de andere niet? Uiteraard zijn er ook de nodige marketingtechnische aspecten die een belangrijke rol spelen, maar de beslissende rol ligt uiteindelijk toch bij de winkelier zelf.

In het teken van een tevreden klant

De klassieke winkelier stopt echt zijn (of haar) hele ziel en zaligheid in de winkel. Alles moet perfect zijn en alles staat in het teken van omzet en een tevreden klant. De winkelier bekijkt dagelijks zijn etalage voordat hij zijn winkel opent om te zien of alles nog helemaal in orde is. De ramen worden regelmatig gelapt, de deurmat wordt dagelijks geklopt, het stoepbord wordt altijd bijgewerkt met de laatste aanbiedingen, de vakken worden regelmatig bijgevuld en nog veel meer. Iedere klant wordt vriendelijk te woord gestaan en zo goed mogelijk geholpen. Het runnen van een winkel kost dus voortdurend aandacht en energie.

Digitale versie van fysieke winkel

Bij een webshop moet je, net als bij een etalage, regelmatig controleren of alle producten nog wel aantrekkelijk worden gepresenteerd. Verlopen aanbiedingen moeten worden vervangen door nieuwe aanbiedingen en acties, eventuele seizoensgebonden items moeten worden geactualiseerd, voorraden moeten worden bijgewerkt, enzovoorts. Ook moet er voortdurend worden gelet op mogelijkheden waarmee de webwinkel meer bezoekers kan trekken en de conversie kan worden verbeterd. Het komt er dus op neer, dat een webwinkel net als een fysieke winkel voortdurend aandacht vergt. Dat is een aspect waar veel winkeliers niet altijd bij stil staan. Zij hebben toch echt de verwachting, dat een webwinkel bijna helemaal automatisch zou gaan in de trant van ‘je zet de boel online en de orders komen vanzelf’. Dus niet. Die orders kunnen er heus wel komen, maar daar moet je echt wel wat voor doen.

Omzet met je online winkel

Zet die knop om!

Dat betekent dus, dat je een webwinkel niet even zomaar ‘er bij’ kunt doen. Wie niet de tijd, energie en investeringen op kan brengen om een webwinkel tot een succes te maken, die kan daar beter de stekker uit trekken en weer over gaan op een normale website. Of misschien zelfs helemaal geen website want ook die moet je onderhouden. Wie zijn webshop wél succesvol wil exploiteren, zal de knop om moeten zetten en moeten investeren. Niet alleen in geld, maar vooral in tijd en energie. Gelukkig zijn de mogelijkheden van een webshop enorm dus je kunt er ook een flink rendement uithalen. Maar het begint toch met die commitment om er echt wat van te willen maken.

Meer bezoekers trekken

Fysieke winkels trekken hun bezoekers niet alleen met een aantrekkelijke etalage, een opvallend reclamebord, een uitgekiend assortiment en goede prijs/kwaliteitsverhouding. Klanten worden ook geworven via folders, advertenties en andere acties. Dat geldt ook voor een webshop. Ook deze moet er aantrekkelijk uitzien en een uitgekiend assortiment aan producten hebben die tegen een concurrerende prijs worden aangeboden. En ook bij een webwinkel moet er worden geïnvesteerd om meer bezoekers te trekken. Dat gaat op twee manieren: enerzijds moeten er bezoekers via organische zoekopdrachten komen, anderzijds moet er ook worden geadverteerd. Dat adverteren kan via een groot aantal kanalen, variërend van de klassieke banner tot gerichte advertenties in zoekmachines en de sociale media.

Van bezoeker naar klant

Nergens is het verschil tussen bezoekers en klanten zo overduidelijk als bij een webshop. Je kunt nog wel een groot aantal bezoekers hebben, maar het is altijd maar afwachten of dat wel klanten worden. In een fysieke winkel kun je je bezoekers zien en aanspreken. Met een goed verhaal kom je dan een heel eind en kun je veel bezoekers tot een aankoop overtuigen. Die webshop heeft óók een goed verhaal nodig om van bezoekers klanten te maken. Daarom moet ook alles in een webshop in het teken staan van de optimale klantbeleving en conversie. Net als in een fysieke winkel moet de bezoeker moeiteloos de weg weten te vinden in het assortiment en tot een aankoop worden overtuigd. Ook moet je op alle mogelijke manier, bijvoorbeeld door middel van een chatfunctie, jouw bezoekers het gevoel geven dat je ze het helemaal naar de zin wilt maken. De bezoeker moet bij voorkeur zo tevreden zijn, dat hij niet alleen tot een aankoop overgaat maar later nog eens terugkomt om iets te bestellen. Je zou bijna denken, dat het om een echte winkel gaat.

De onbeperkte mogelijkheden van een webwinkel

Dit artikel mag dan een grote drempel op lijken te werpen voor retailers om webshop te beginnen, wij willen er alleen maar mee duidelijk maken dat het succesvol exploiteren van een webwinkel meer moeite kost dan menigeen denkt. Wie zo’n drempel geen beletsel vindt, zal daadwerkelijk kunnen ervaren dat de mogelijkheden van een webshop bijna onbeperkt zijn. Als de webwinkel goed werkt, op een schaalbaar e-commerce platform draait en de backoffice qua capaciteit gewoon mee kan groeien, kun je zonder meer stellen dat je altijd maar door zou kunnen blijven groeien.

Het mooie van een webshop is bovendien, dat bijna alles meetbaar is. Je kunt als het ware ‘live’ meekijken welke advertenties en andere investeringen het meeste rendement opleveren. Daarnaast beschik je over een database met klantgegevens zodat je je klanten middels nieuwsbrieven ook tot een volgende aankoop kunt proberen te overtuigen. Wie een goed concept neerzet en het hele proces van potentiële bezoeker tot terugkerende klant goed weet te beheersen, kan van zijn webwinkel absoluut een groot succes maken!

Laat een bericht achter

Je email adres word niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Je kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ebook 27 website geheimen
  • 27 toffe geheimen onthult
  • Krijg meer succes met je website
  • Voor beginners en experts
  • Helemaal gratis
  • Direct downloaden