• Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
  • Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
Betere conversie met goed geschreven content

Converterende content

De teksten op een website of webshop zijn erg belangrijk. Waarom? Dat lees je hier!

Goede content strategie

Converterende content voor een website of webshop

Voor bijna alle websites is het essentieel dat ze goede rankings in de zoekresultaten hebben en dat ze de bezoekers over kunnen halen tot de gewenste actie. Dat betekent dat bijna alles op de website in het teken hiervan moet staan. De laatste jaren hebben veel websites qua content een flinke inhaalslag gemaakt. Daardoor hebben de meeste websites een grote hoeveelheid content die overwegend van prima kwaliteit is.

Conversie verhogen

Deze content is in de meeste gevallen helaas vooral gemaakt om te scoren in de zoekmachines, Men ging er kennelijk van uit, dat het aantal bezoekers bepalend was voor het rendement van de website. Dat is natuurlijk ook belangrijk, maar dan is men er wel aan voorbij gegaan dat het minstens zo belangrijk is om van die bezoekers ook klanten te maken. Je hebt niets aan een enorm aantal bezoekers als die niet tot de gewenste actie overgaan. Het overtuigen van bezoekers tot de gewenste actie wordt ook wel conversie genoemd.

Meer conversie

Bezoekers overhalen tot de gewenste actie

De conversie hoeft dus niet altijd te betekenen dat bezoekers klant worden. Het kan ook gaan om een lead, of het inschrijven op een nieuwsbrief. Zo kan een website ook meerdere doelen tegelijk hebben. Maar hoe je het ook wendt of keert, de conversie is van wezenlijk belang voor het succes van een website. Daarom is het voor iedere website belangrijk om steeds te blijven kijken hoe je de conversie op het gewenste peil kunt houden en bij voorkeur kunt verhogen. Marketeers noemen dit ook wel conversion rate optimization, afgekort CRO. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat meer bezoekers op de website tot de gewenste actie worden overgehaald. Hoewel er natuurlijk altijd wat ‘quick wins’ te vinden zijn waarmee je de conversie op korte termijn kunt verhogen, is het belangrijk dat de gehele website nauwkeurig wordt geanalyseerd. Je wilt immers geen enkele kans missen. Alle elementen, van heading tot CTA, van ‘lees meer’ een rekenmodule moeten onder een vergrootglas worden gelegd.

Eerste indruk

Marketeers noemen het gehele bezoek aan een website ook wel een funnel. Dat is het Engelse woord voor trechter, waardoor je de bezoeker tijdens zijn klantreis als het ware voert tot hij precies op die plek is aangekomen om de gewenste actie niet alleen uit te voeren maar ook daadwerkelijk af te ronden. Aan het begin van de klantreis is het belangrijk dat bezoekers meteen zien dat ze hier kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Het allereerste wat de bezoeker op jouw website ziet, zijn de meest in het oog vallende zaken. Die ene grote titel bijvoorbeeld, of die achtergrondfoto, of een button naar de webshop of een inschrijfformulier. Dat zijn factoren die voor een groot deel bepalen of de bezoeker meteen afhaakt, meteen tot actie overgaat of door blijft lezen. Hier moet de bezoeker dus meteen kunnen zien dat hij op jouw website echt kan vinden wat hij zoekt.

Onderschat de kracht van tekst niet

Het gaat niet alleen om de visuele elementen van een website, ook de tekstuele inhoud moet helemaal kloppen. Een van de meest onderschatte elementen van een website is de kracht waarmee je jouw boodschap of verhaal door middel van tekst over kunt brengen. Er zijn niet alleen verschillende soorten tekstuele content, zoals storytelling, case studies, white papers en inhoudelijke blogs maar ook heel veel manieren om die in te vullen met content die gevonden wordt én converteert.

Tone of voice

Dat begint al met de manier van schrijven, de ‘tone of voice’ genoemd. Deze moet niet alleen passen bij de doelgroep, maar ook bij de wijze waarop het aangeboden product of dienst voorziet in de behoefte van de bezoeker. Je moet een bezoeker die zich aan het oriënteren is naar een product dat bijna overal wordt aangeboden nu eenmaal anders benaderen dan een die een specifiek product zoekt dat precies in zijn behoefte voorziet. Zo zal iemand die een nieuwe televisie zoekt op andere dingen letten dan iemand die een oplossing zoekt om zijn wasdroger met afvoerslag toch in een ruimte zonder openslaand raam te kunnen gebruiken.

Van Jip & Janneke tot rocket science

Ook het niveau van het taalgebruik moet op de doelgroep worden aangepast. Zo zal het taalgebruik op een website over laminaatvloeren meer in ‘Jip en Janneke’ taal moeten zijn terwijl het op een website over professionele camera’s absoluut geen kwaad kan om de bezoekers om de oren te slaan met technische termen. Een bedrijf dat zijn website of webshop serieus neemt, ontkomt er daarom bijna niet aan om een goede tekstschrijver in te huren die met al deze zaken rekening houdt.

CTA’s, koppen en tussenkopjes

Bezoekers scannen een website in eerste instantie. Zij zien dan vooral de koppen, tussenkopjes en CTA’s (Call to Action elementen zoals buttons). Hierdoor kunnen bezoekers bijna letterlijk worden getriggerd om verder te lezen, of direct de gewenste actie te doen of om verder door te klikken naar dat deel van de website waar ze alsnog tot de gewenste actie kunnen worden overtuigd. Omdat al deze elementen deel uitmaken van die eerste indruk zijn ze dus van groot belang. De kracht van tekst kan hier optimaal worden benut en kan door de opmaak in verschillende kleuren en groottes ook nog eens worden ondersteund door een sterke visuele aantrekkingskracht of onderscheidend vermogen.

Visuele elementen

Ook de visuele aantrekkingskracht kan een sterke invloed hebben op het gedrag van de bezoeker. Daarom moeten we zorgen dat de visuele elementen niet alleen uitstralen wat de bezoeker aan de hand van zijn zoekopdracht verwacht, maar ook net iets meer bieden om de bezoeker ervan te overtuigen dat hij hier het antwoord op zijn vraag zal vinden. Het doel van een visueel element moet altijd helemaal duidelijk zijn om verwarring te voorkomen. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat bezoekers na een klik een ingezoomde foto in beeld krijgen terwijl ze verwachten dat ze op een andere pagina of categorie terecht zouden komen.

Foto’s

Sta goed stil bij de functie die iedere afbeelding heeft. Het gaat er niet alleen maar om dat een foto mooi is of een bepaalde sfeer oproept. In het ene geval moet een foto een verpletterende impact hebben en de andere keer is hij slechts bedoeld ter illustratie en moet hij niet te veel afwijken. Soms moeten foto’s rolbevestigend zijn maar probeer ze wel nog onderscheidend te houden. De typische clichéfoto zoals de bekende jongedame of jongeman met een headsetje is bijna nietszeggend en kun je daarom wellicht beter vervangen door een foto die iets meer ‘mens’ of activiteit laat zien. Ook detailfoto’s, mits goed herkenbaar, kunnen bezoekers nieuwsgierig maken of ze van de kwaliteit van een product of dienst overtuigen. Vergeet dan ook niet dat een onderschrift bij een detailfoto nét dat beetje extra kan doen om ze over de streep te trekken.

Buttons en banners

Hiervan zal het belang overduidelijk zijn. Dit zijn de elementen waarmee het geld wordt verdiend. Zorg dus dat deze met de grootste nauwkeurigheid worden gemaakt en altijd precies op de best denkbare plek staan. Wees ervan bewust dat buttons die naadloos in het design van de website passen, niet altijd de grootste attentiewaarde hebben en dus minder goed kunnen converteren. Het kan daarom heel goed werken om de buttons allemaal in een iets afwijkende stijl uit te voeren waardoor ze extra goed herkenbaar zijn. Als je die stijl consistent doorvoert dan werken die buttons als een ‘rode draad’ zodat de bezoeker doorlopend de mogelijkheid in beeld heeft om tot de gewenste actie over te gaan.

Test, meet en weet

Meten is weten, dat moge duidelijk zijn. Het mooie van websites en webshops is dat je daar ook bijna alles kunt meten. Met gratis tools als Google Analytics kun je niet alleen bezoekersaantallen in beeld brengen maar ook gebeurtenissen en doelen instellen zodat je het resultaat van je inspanningen goed kunt monitoren. Dat gaat nog beter als je regelmatig A/B-tests uitvoert met bijvoorbeeld Google Optimize of Visual Website Optimizer. Want alleen met goed vergelijkingsmateriaal weet je bijvoorbeeld welke CTA de beste conversie oplevert. Eventueel zijn er ook tools zoals Hotjar en Mouseflow waarmee je het bezoekersgedrag uitgebreid in kaart kunt brengen in de vorm van een heatmap. Houd wel altijd rekening met de GDPR omdat dit soort metingen wel eens consequenties voor de privacy van de bezoekers kan hebben.

Laat een bericht achter

Je email adres word niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Je kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ebook 27 website geheimen
  • 27 toffe geheimen onthult
  • Krijg meer succes met je website
  • Voor beginners en experts
  • Helemaal gratis
  • Direct downloaden