• Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
  • Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
WAAROM LINKBUILDING?

Hoog in Google met goed linkbuilding

EEN GOED BACKLINK PROFIEL IS ERG BELANGRIJK

Linkbuilding off-page SEO

Hoger in Google met goede linkbuilding

Het hoger in de zoekresultaten van Google komen met een website, komt in grote lijnen heel aardig overeen met het in het dagelijks leven vergroten van de naamsbekendheid voor een persoon, product of organisatie. Wat is daarvoor nodig?

  1. Een goed verhaal en/of een heleboel kennis van het onderwerp
  2. Mensen die zoveel mogelijk andere mensen daarvan kunnen overtuigen

Met websites gaat het ongeveer net zo. Zoekmachines zoals Google zeggen het, en het is ook gebleken uit dit diverse onderzoeken van vooraanstaande marketingbureaus en marketingspecialisten. Voor een goede ranking in de zoekmachines heb je het volgende nodig:

  1. Het goede verhaal in de vorm van een website met aansprekende, goede content (het goede verhaal)
  2. Links die Google kunnen overtuigen van het feit dat jouw website een bezoekje waar is

Linkbuilding meta

Content

Dat goede, attractieve content een eerste vereiste is, dat moge duidelijk zijn. Om dat even naar het dagelijkse leven te vertalen: al zijn er nog zoveel die zeggen dat je een goed verhaal hebt, als je verhaal niet goed of aantrekkelijk blijkt te zijn dan haken die mensen alsnog af. Daarom is goede content een vereiste voor iedere website. Ten eerste omdat die nodig is om via de organische zoekresultaten gevonden te worden, ten tweede om de bezoekers op de website te houden en tot de gewenste actie over te halen.

Links

Wat betreft de links, het belang daarvan kunnen we ook weer mooi uitleggen vanuit de mensenwereld. De manier waarop zoekmachines als Google de waarde van links beoordeelt, gaat min of meer op dezelfde manier als de manier waarop wij in het dagelijkse leven gegeven adviezen beoordelen.

Relevantie

Stel dat jij in Amsterdam loopt en je bent de weg kwijt. Aan wie vraag je dan de weg? Aan een toerist of aan een Amsterdammer? Precies, een Amsterdammer. Je gaat uit van de kennis van iemand die er wat van af zou moeten weten. In het geval van linkbuilding noemen we dat relevante links.

Autoriteit

Ook is de autoriteit van belang. Stel dat jij een vraag over economie hebt. Je loopt een universiteit binnen en gaat naar de desbetreffende faculteit. Stel je jouw vraag daar dan aan een student of aan een hoogleraar economie? Juist, de hoogleraar. Die is namelijk een autoriteit op dat gebied. Met links werkt dat net zo. In het geval van linkbuilding noemen we dat autoritaire links. Dat zijn links van websites waar veel naar wordt gelinkt en zo ook al een flinke autoriteit hebben opgebouwd.

Doel

Het is natuurlijk wel zo handig als je precies de goede kant op wordt gestuurd. Als je naar een bepaald grachtje in de Jordaan wilt, is het wel zo fijn als je niet alleen de weg richting de Jordaan wordt uitgelegd maar ook hoe je precies bij die gracht moet komen. Linkbuilders noemen dat het doel.

Anchortext

Als iemand je de weg naar dat leuke grachtje in de Jordaan uitlegt, dan is het prettig als dit ook echt duidelijk wordt uitgelegd. Een achteloos half armgebaar zegt ons veel minder dan een keurige omschrijving met “eerste rechts, bij het derde stoplicht rechtsaf bij de tweede tramhalte op de Rozengracht linksaf”. Met links gaat het iets anders. Daar kun je linken met een afbeelding of een tekst. Maar de tekst waarmee wordt gelinkt, is wel degelijk van belang. Deze tekst noemen we ook wel de anchortext.

Context

Dit Iets wat we in het dagelijks leven iets minder ervaren maar ook dit komt wel voor. Als iemand een prachtig overtuigend verhaal over bijvoorbeeld antieke muziekinstrumenten heeft en hij flapt er opeens uit dat je toch vooral aandelen van een bepaalde bierbrouwer moet kopen, dan zul je dat advies niet zo snel serieus nemen. Het advies sloeg immers als een tang op een varken. Ook bij linkbuilding zien we het liefst dat links in de goede, relevante context staan.

Natuurlijk linkprofiel

Hoewel wij, als we de weg willen weten of antwoord op ons economische vraagstuk willen weten, het liefst zo duidelijk mogelijk willen worden geïnformeerd zal het in de praktijk anders gaan. Iedereen is anders en heeft een andere manier van uitleggen. Daardoor zal de uitleg bij iedereen weer anders zijn. Dat gebeurt ook in het geval van links op internet. Een website krijgt links van andere websites die allemaal een andere autoriteit hebben en soms ook niet helemaal relevant zijn. Het kunnen ook allerlei soorten websites zijn en zo’n link kan op iedere willekeurige plek op zo’n website staan. Dat hele samenraapsel van links die her en der staan en op natuurlijke wijze zijn ontstaan, heet een natuurlijk linkprofiel.

Linkbuilding

Aan de content van de website kunnen we zelf een heleboel doen. Maar links moet je altijd nog krijgen. Dat kan natuurlijk even duren, terwijl we het liefste nu al resultaten willen zien. Daarom kunnen we er ook voor gaan zorgen dat we die links wat eerder krijgen in de vorm van linkbuilding. We gaan die links dus zelf plaatsen of laten plaatsen. Dat is niet iets wat Google wil, want daar wordt de voorkeur gegeven aan links die spontaan door andere websites worden geplaatst. Deze zogenaamd ‘organisch’ ontstane links moeten we dus zien te simuleren.

Linkprofiel opbouwen

Hoewel we het liefst alleen maar links zouden zien die zo relevant en autoritair mogelijk zijn, in relevante context staan en ook een geoptimaliseerde anchortekst hebben. Helaas worden dit soort praktijken door Google afgestraft. Dit komt namelijk niet overeen met wat Google onder een natuurlijk linkprofiel verstaat. Een natuurlijk linkprofiel moet namelijk een mooie mix zijn van allerhande links met allerlei variaties aan anchorteksten, die voor een groot deel ook niet geoptimaliseerd zijn. Veel anchorteksten dienen bijvoorbeeld alleen maar te bestaan uit de domeinnaam, de bedrijfsnaam of bijvoorbeeld “lees meer”. Het kunnen links zijn vanaf startpagina’s en soortgelijke websites, van persoonlijke of zakelijke blogs, online magazines, artikelwebsites, social media en nog veel meer. De links kunnen midden in de content staan, of in de sidebar of op ene pagina met linkpartners. De linkbuilder zal dus een natuurlijk linkprofiel op moeten bouwen, maar wel zodanig dat dit linkprofiel zo gunstig mogelijk is voor de website van zijn opdrachtgever. Hij zal er bijvoorbeeld voor moeten zorgen dat de meest gunstige anchorteksten worden gebruikt op die websites die de meeste relevantie linkwaarde hebben. Uiteraard moet hij dat goed doseren. Hij zal hier en daar links aanvragen, gastblogs gaan plaatsen, links gaan ruilen en ook gewoon hier en daar links en blogposts moeten inkopen. Dat laatste is eigenlijk iets wat Google helemaal niet accepteert maar er zijn natuurlijk genoeg manieren om dit zodanig te regelen dat Google er nooit achter komt.

Meten is weten analytics

Eigen netwerk

Veel linkbuilders maken voor het opbouwen van een linkprofiel ook gebruik van een eigen netwerk van websites on links op te plaatsen en als tegenprestatie bij het ruilen van links. Soms zijn dat websites die zijn gebouwd op vrijgekomen domeinnamen waar nog veel links naar toe staan, soms worden er bewust websites gebouwd om een linkprofiel mee op te bouwen.

Web 2.0

Dat eigen netwerk kan voor een deel ook uit de zogenaamde Web 2.0 websites zijn. Dit zijn websites op platformen als WordPress.com, Tumblr.com en dergelijke. Hier worden dan tientallen, soms wel honderden relevante websites gebouwd. Deze linken voor een deel en volgens een bepaalde structuur weer onderling naar elkaar. Op deze manier krijgen die Web 2.0 websites, mede omdat het subdomeinen van zeer autoritaire websites zijn, al snel een behoorlijke autoriteit. Vanaf de sterkste Web 2.0 websites wordt dan weer gelinkt naar een paar andere websites uit het eigen netwerk van de linkbuilder. Deze websites, die door die Web 2.0 links eveneens een sterke autoriteit hebben gekregen, worden dan weer gebruikt om te linken naar de uiteindelijke website. De linkbuilder kan zo in relatief korte tijd een groot aantal effectieve links regelen om zo de website van de opdrachtgever hoger in de zoekresultaten krijgen.

Laat een bericht achter

Je email adres word niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Je kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ebook 27 website geheimen
  • 27 toffe geheimen onthult
  • Krijg meer succes met je website
  • Voor beginners en experts
  • Helemaal gratis
  • Direct downloaden