9 SEO tips om hoger te scoren in Google

Zoekmachine optimalisatie is erg belangrijk voor een website.

SEO

9 SEO tips om hoger te scoren in Google

Dat jouw website hoog in Google staat is belangrijk. Des te beter jouw website is te vinden des te meer bezoekers er zullen komen. Jij zal ook zo veel mogelijk bezoekers op jouw website willen krijgen. Heb je een webwinkel dan betekend dit meer verkopen en bij een informatieve website kun jij de artikelen onder een breder publiek onder de aandacht brengen.

Wij geven je in dit artikel negen tips om een betere positie in Google te krijgen. Dit zijn SEO tips, wat betekent tips voor zoekmachineoptimalisatie. Zelfs als je hier helemaal geen ervaring mee hebt kun je goede resultaten behalen. De meeste veranderingen zullen al binnen een paar weken resultaat opleveren. Wij zetten de tips voor je op een rij.

1. Bepaal de belangrijkste zoekwoorden

Bij een website zijn de zoekwoorden belangrijk. In het Engels worden deze ‘keywords’ genoemd. Er zijn een aantal manieren om achter de belangrijkste zoekwoorden te komen. Dit kan door van ‘Google Autocomplete’ gebruik te maken. Hier voer je dan een zoekwoorden in bij de zoekbalk van Google. Meteen zie je er dan onder welke toevoegingen er vaak bij dit zoekwoord gebruikt worden. Heb je een website over de iPhone dan voer je in de zoekbalk ‘Iphone’ in. Hier zie je dan de meest gebruikte toevoegingen onder verschijnen.

Om te weten hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt kun je van de ‘Google Keyword Planner’ gebruik maken. Deze kun je vinden op de website van Adwords. Je kunt ook zoeken met Google naar de Keyword Planner. Deze zal dan meteen in de zoekresultaten getoond worden. In dit hulpmiddel kun je de zoekwoorden invoeren. Meteen zie je er dan hoe vaak er maandelijks binnen Google op dit woord wordt gezocht.

2. Maak gebruik van een metadescription

De metadescription is de korte omschrijving van de website die in de zoekresultaten getoond wordt. Dit zie je onder de naam van de website staan. Denk er hierbij aan dat deze omschrijving niet meer dan driehonderdtwintig karakters mag zijn. Hier worden de spaties ook bij geteld. Voor de meest gangbare systemen zijn er plugins of add-ons beschikbaar waar de metadescription ingevoerd kan worden. Deze wordt dan ook direct op de juiste plaats in de website gezet.

Door deze omschrijving kan Google niet alleen beter zien waar de website over gaat. Ook is de beschrijving interessant voor potentiële bezoekers. Deze zien een nette omschrijving van de website. Zou je de omschrijving niet invoeren dan kan er een omschrijving worden getoond die ineens halverwege een zin wordt afgekapt.

3. Upload een sitemap

Het is aan te raden om de website aan te melden bij ‘Google Webmastertools’. Dit kan simpel worden gedaan. Daar is ook de mogelijkheid om een sitemap te uploaden. Een sitemap is een lijst van pagina’s die op de website te vinden is. Hiermee laat je aan Google weten welke pagina’s er allemaal te vinden zijn. Wanneer Google jouw website indexeert kunnen er pagina’s vergeten worden. Dat probleem los je met het uploaden van een sitemap op.

4. Gebruik duidelijke url’s

Bij een website is het zeer belangrijk om duidelijke url’s te gebruiken. Wanneer er in plaats van een productnaam een artikelnummer in de url staat dan is het voor Google niet duidelijk welk product dit is. Heb je de volgende opbouw van een url dan is dit niet aan te raden:

http://www.websitenaam/12345678

Aan te raden is om het product in de url te vermelden. Dus op deze wijze:

htpp://www.websitenaam/productnaam

Op deze wijze weet Google meteen wat er op de pagina te vinden is. Belangrijk is dan ook om de naam van het artikel duidelijk in de tekst op de pagina te verwerken.

4.Omschrijf de afbeeldingen foto’s

Afbeeldingen en foto’s kunnen door Google niet geïndexeerd worden zonder een goede omschrijving. Geef dus een duidelijke beschrijving aan de afbeelding of de foto. Dit kan standaard bij de meest gebruikte systemen. In andere gevallen is daar een plug of add-on voor te downloaden. Hierbij wordt dan de alt tag aangemaakt. Hier kun je ook weer een belangrijk zoekwoord van jouw website gebruiken.

5. Zorg voor waardevolle backlinks

Google hecht veel waarde aan een goed linkprofiel. Dit betekend dat andere relevante website een link naar jouw website hebben geplaatst. Heb je een website over auto’s dan zijn links van fabrikanten van auto’s zeer waardevol. Dit zal je positie in Google behoorlijk verbeteren.

Belangrijk is dat je goed weet waar de links geplaatst worden. Koop niet klakkeloos links en plaats ook geen links op website die geen relevantie hebben met jouw website. Een link op een website met televisies zal geen waarde hebben voor een autowebsite. Doe je dit wel dan kan dit zelfs schade aan de positie in de zoekresultaten betekenen.

6. Zorg voor een snelle website

Google vindt het belangrijk dat een website snel geladen wordt. Probeer dan ook jouw website zo snel mogelijk te maken. Dit kun je doen door geen hele grote afbeeldingen te gebruiken. We bedoelen dan de bestandsgrootte. In bijna alle gevallen is er ook wel een afbeelding met een kleiner bestandsformaat te vinden.

7. Zorg dat de website goed weergegeven wordt op mobiele apparaten

Tegenwoorden surfen we niet alleen op de computer maar ook op mobiele apparaten zoals de smartphone en de tablet. Het is dan ook belangrijk dat de website op deze apparaten goed weergegeven wordt. Dit wordt een responsive website genoemd. Veel bekende systemen zoals WordPress hebben hier al geschikte thema’s voor. Zorg dat jouw website ook goed wordt getoond op de smartphones en de tablets.

8. Maak een duidelijke 404 pagina

Een duidelijke 404 pagina is belangrijk. Dit zijn de pagina’s die niet bestaan op je website. Bijvoorbeeld als een bezoeker een typefout maakt. Dan wordt de 404 pagina getoond. Zorg dat deze in goed Nederlands is. Maak ook een verwijzing naar de homepage of de zoekfunctie. Een goede navigatie van de website is belangrijk voor Google. Daar kan een duidelijke 404 pagina bij helpen.

9. Gebruik social media

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Het is dan ook belangrijk om dit te gebruiken voor jouw website. Google kan de populariteit van de jouw website uit de social media kanalen herleiden.

Wanneer een bericht van jouw op Facebook of Twitter veel gedeeld wordt dan weet Google dat het populair is. Dit kan ook weer helpen bij een goede positie in de zoekmachine. Daarnaast kan de social media ook direct weer extra bezoekers opleveren. Zorg dan ook dat je regelmatig een link naar jouw website opneemt in de berichten die op social media worden geplaatst.

Laat een bericht achter

Je email adres word niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Je kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>