• Tel: (0596) 72 20 13
  • Mail: info@medipio.nl
  • Tel: (0596) 72 20 13
  • Mail: info@medipio.nl
Hoe word je bedrijf gevonden?

Lokaal gevonden worden

De vindbaarheid van je bedrijf is erg belangrijk. Waar kun je aan denken?

Lokaal gevonden worden

Lokale vindbaarheid is erg belangrijk

Als ondernemer doe je er alles aan om klanten te trekken. Jouw website kan daarbij een niet te onderschatten bijdrage vormen. Je kunt hiermee, als jouw website inderdaad voldoende bezoekers trekt, heel efficiënt communiceren met een nagenoeg onbeperkt aantal (potentiële) klanten. Maar ondernemers die het van klanten uit de regio moeten hebben, vinden het vaak moeilijk om voldoende bezoekers naar hun website te krijgen. De oorzaak hiervoor is vaak te vinden in een combinatie van factoren.

Meer bezoekers naar jouw website trekken

Uiteraard speelt de ranking van de website in de lokale en regionale zoekopdrachten een belangrijke rol. Maar er zijn meer manieren om lokale bezoekers te trekken. Sociale media bijvoorbeeld, maar ook lokale internetportals, bedrijvengidsen, en natuurlijk ook de regionale nieuwsmedia. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden als er bijvoorbeeld lokale organisaties, verenigingen en evenementen worden gesponsord. Naast het scoren in de zoekmachines en sociale media is het ook belangrijk om naamsbekendheid op te bouwen en aan een bepaalde gun factor te werken. Een andere mogelijkheid die we niet moeten vergeten, is een vermelding in de lokale media. Dat geldt voor zowel de online media als de printmedia. Laten we alle mogelijkheden eens op een rijtje zetten.

Lokale en regionale zoekopdrachten

Deze zoekopdrachten zijn er alleen als mensen iets specifieks zoeken. De zoekmachine kijkt dan ook naar de locatie van de bezoeker en presenteert dan verschillende zoekresultaten. Ten eerste zien we bovenaan de betaalde zoekresultaten.

Lokaal zoeken

Adverteren in zoekmachines

En inderdaad, ook het adverteren in de zoekmachines kan interessant zijn. De hoeveelheid zoekopdrachten, en dus ook de hoeveelheid kliks en bezoekers, zijn goed inzichtelijk en je kunt er adverteren via een vooraf in te stellen budget.

Google Mijn Bedrijf

Onder die advertenties zien we een aantal vermeldingen van Google Mijn Bedrijf. Inderdaad, je kunt jouw eigen bedrijfsprofiel in Google maken. Dat kost helemaal niets behalve een beetje tijd. En het is écht de moeite waard. Want daardoor komt jouw website in relevante zoekopdrachten in dat aparte blokje met bedrijven terecht. Bovendien worden de vermeldingen ook getoond op Google Maps. Dit is dus echt een aanrader.

Zoekmachine optimalisatie

Een andere manier is om ervoor te zorgen dat jouw website goed scoort in de normale zoekresultaten. Die staan immers net onder de betaalde vermeldingen of net onder de vermeldingen van mijn bedrijf. Omdat ook jouw concurrenten niet stil zitten, is het aan te raden om hier toch regelmatig aandacht aan te laten besteden. Dat geldt voor het optimaliseren van de website zelf, het onderhouden en uitbouwen van de content alsmede het uitbouwen en verbeteren van het linkprofiel door middel van linkbuilding.

Zoeken

Bedrijvengidsen

Mocht je op voor jouw bedrijf relevante zoekopdrachten steeds dezelfde bedrijvengidsen in de bovenste zoekresultaten vinden, kan het nooit kwaad om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf ook in die bedrijvengidsen komt te staan. If you can’t beat them, join them. Hierbij heb je meestal ook de mogelijkheid om een link naar jouw website te plaatsen zodat je op die manier directe bezoekers zou kunnen krijgen. Bovendien dragen ook deze links weer een klein beetje bij aan jouw linkprofiel.

Startpagina’s

Hier zijn wij over het algemeen heel voorzichtig mee. Dergelijke pagina’s kunnen namelijk ook heel’ spammy’ zijn en jouw linkprofiel negatief beïnvloeden. Vraag dit daarom altijd aan jouw linkbuilder. Heb je die niet, ga dan uit van je gezonde boerenverstand. Vraag alleen links aan op startpagina’s die daadwerkelijk in relevante zoekopdrachten verschijnen. Bekijk ze goed en vraag je af of je daar wel op wilt staan. Staan er veel oude, ‘dode’ links, of veel rommel? Staan jouw concurrenten er ook? Of mede-ondernemers waar je vertrouwen in hebt? Mocht je een link aanvragen, gebruik als gelinkte tekst (dat heet de anchortekst) dan echt alleen jouw website-adres of jouw bedrijfsnaam.

Lokale en regionale nieuwsmedia

Zowel de online media als printmedia uit jouw regio zijn natuurlijk een prima manier om aan jouw naamsbekendheid te werken. Meestal is het een kwestie van geven en nemen. Gratis vermeldingen doen ze bijna nooit aan maar als je adverteerder bent dan doen ze graag wat extra’s als je wat leuks of nieuws te vermelden hebt. Voor hun is het vaak heel makkelijk als ze een bijna kant-en-klaar artikel aangeleverd krijgen zodat je er wel even tijd in moet steken.

Sponsoring

Het kan ook interessant zijn om een lokale vereniging of evenement te sponsoren. Vraag je af wat de mensen die tot jouw doelgroep behoren in hun vrije tijd zouden doen. Als je sportkleding verkoopt dan zal het overduidelijk zijn waar jouw kansen liggen. Maar voor andere winkeliers kan het lastiger zijn. Toch kom je met wat creativiteit een heel eind. Als je groente verkoopt dan zou je bijvoorbeeld eens aan de lokale turnvereniging kunnen denken. Hier komen vaak de ouders naar hun turnende kinderen kijken. Ouders die de volgende dag weer boodschappen doen. Misschien kun je zelfs wel een speciale kortingsactie opzetten, speciaal voor die ouders? Of een spaarkaart? Misschien wil die vereniging dat ook wel communiceren via de website en via de Facebookpagina, of zelfs in hun e-mailnieuwsbrief. Zie je, zo zijn er heel vele leuke dingen te bedenken.

Kijk ook of die organisaties een website hebben waar de sponsors met banner en/of link op staan. Je bouwt hiermee aan jouw naamsbekendheid en gunfactor. Bovendien hebben dergelijke websites, omdat er vanuit de nieuwsmedia naar wordt gelinkt, soms een behoorlijk goede ‘linkvalue’ zodat een linkje niet alleen voor bezoekers zorgt maar ook bijdraagt aan jouw eigen linkvalue. Als je jouw bedrijfsnaam ook op borden langs het veld of in de zaal mag laten zien: vergeet nooit om ook daar het webadres te vermelden. Dat geldt uiteraard ook voor het reclamebord van jouw bedrijfspand. Als jouw website de moeite waard is, dan laat je dat uiteraard graag weten.

Social Media

Ook de sociale media zijn een prima manier om met de doelgroep te communiceren. Social Media is dé manier om leuke acties van jouw website te delen. Dit kan echter behoorlijk tijdrovend zijn. Mocht je hier geen energie en/of tijd voor hebben, kun je het beheer van jouw social media ook gewoon uitbesteden. Wist je dat je ook kunt adverteren op Facebook en Instagram? Dat kan echt de moeite waard zijn. De tarieven zijn aantrekkelijk en je kunt precies aangeven in welke doelgroepen je jouw budget wilt inzetten.

Kaart

Website die het bezoeken echt waard is

Wat je nooit moet vergeten, is dat jouw website echt de moeite van een bezoekje waard moet zijn. Laat jouw website ook eens door collega-ondernemers bekijken, en vraag desnoods ook aan jouw klanten wat ze ervan vinden. Want jouw website kan wel helemaal precies naar jouw zin zijn, maar hij moet juist helemaal naar de zin van jouw bezoekers en klanten zijn. Let op dat iedere bezoeker makkelijk vindt wat hij zoekt, verwijder alle ‘inkoppertjes’ en ‘open deuren’ en zorg dat bezoekers nooit het gevoel krijgen dat ze hun tijd verspillen als ze jouw site bekijken. Uiteraard kun je ook gewoon advies vragen aan iemand die dagelijks websites bouwt. Die weet als geen ander welke elementen van jouw website wel en niet bijdragen aan een succes.

Laat een bericht achter

Je email adres word niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Je kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ebook 27 website geheimen
  • 27 toffe geheimen onthuld
  • Krijg meer succes met je website
  • Voor beginners en experts
  • Helemaal gratis
  • Direct downloaden