• Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
  • Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
Rich snippets in Google

Gestructureerde data

Je zoekresultaten in Google uitbreiden met extra data kan leiden tot meer bezoekers en betere posities

Gestructureerde data

Meer aandacht met gestructureerde data

Gestructureerde data zijn een relatief nieuw begrip op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Met deze gestructureerde data voegt de webdeveloper extra data toe aan de broncode van de webpagina. Deze extra data is bedoeld om de meest essentiële informatie van de desbetreffende pagina goed inzichtelijk te maken voor de zoekmachines. De zoekmachines kunnen natuurlijk gewoon de normale content van de website zien maar daar kunnen ze niet zo veel mee. Als een website essentiële informatie in de gestructureerde data zet, zijn er veel meer mogelijkheden. Ten eerste kan er via de gestructureerde data worden aangegeven wat voor soort informatie er op de pagina te vinden is, zoals een review, nieuwsbericht, product, recept of evenementen. Maar dat is lang niet het enige. Er kan namelijk ook een heleboel informatie aan worden toegevoegd. Informatie die Google niet alleen gebruikt om een website nog beter te rangschikken in de zoekresultaten, maar ook om in de zoekresultaten allerlei relevante informatie te laten zien.

Google Mijn Bedrijf

Meer mogelijkheden door verrijking zoekresultaten

Die extra informatie valt niet iedereen meteen op. Daar zullen we ook aan moeten wennen en leren te gebruiken want het is gewoon erg handig. Als we vroeger in Google ergens naar zochten, dan kregen we in de zoekresultaten de meta title, URL en meta description te zien, die door Google hooguit wat was gewijzigd als de zoekmachine vond dat daar verbetering nodig was. Soms heel opvallend, zoals de gele sterretjes die je bij reviews ziet staan. Bovenstaande zoekopdracht naar een game laat dat bijvoorbeeld heel duidelijk zien. Maar Google is druk bezig om steeds meer informatie aan de zoekresultaten toe te voegen. Dit zijn niet alleen de informatiepanelen aan de rechterzijde in de zoekresultaten, maar ook in de zoekresultaten zelf. Als we een beetje goed kijken dan bevatten die tegenwoordig een schat aan relevante, waardevolle informatie. Al die informatie is afkomstig uit gestructureerde data. Laten we er een paar voorbeelden bijhalen.

Black ops

Fjalraven kanken

Lokaal bedrijf

Een zoekopdracht naar de lokale HEMA-vestiging laat al het nodige zien. Ten eerste dat het bedrijf zelf niet op de eerste positie in de zoekresultaten staat, maar dat is een kwestie van zoekmachine optimalisatie. Maar wat ons bij de zogenaamde ‘snippet’ opvalt, is de extra regel waarin de links naar alle HEMA-winkels en andere zaken staan. Iets meer onderaan zien we de Facebookpagina van deze HEMA staan. Daarmee bedoelen we niet alleen de sterretjes omdat er ook reviews zijn, maar de groene regel van de URL. Deze toont namelijk niet de volledige URL maar een ander soort pad. In dit geval zijn het de categorieën waarin Google haar pagina’s indeelt maar het kunnen ook de zogenaamde breadcrumbs. Ook deze gegevens kunnen aan de gestructureerde data worden toegevoegd waardoor die op deze manier in de zoekresultaten tevoorschijn komen. In de rechterkolom zien we nog meer informatie, zoals het adres en de openingstijden. Deze kunnen afkomstig zijn van de gegevens van ‘Google Mijn Bedrijf’ maar ook weer uit de gestructureerde data worden gehaald.

Hema Delfzijl

Product

Een zoekopdracht naar een populaire rugzak van het Zweedse merk Fjällräven laat nog veel meer zien. Hier is goed te zien wat het belang gestructureerde data voor webshops is. Deze zoekopdracht laat zien dat heel veel zoekresultaten zijn verrijkt met allerhande aanvullende gegevens.

Ten eerste zien we bij de blauwe pijlen dat ook de betaalde vermeldingen worden verrijkt met deze gegevens. In de eerste vermelding gaat het om een fysieke winkel en zijn de openingstijden vermeld. In de tweede vermelding staan ook de andere modellen rugzakken van Fjällräven vermeld. De derde vermelding laat niet alleen zien wat deze webshop nog meer heeft, maar ook dat er Black Friday aan biedingen zijn en wanneer deze geldig zijn. In de rechterkant zijn de resultaten van Google Shopping te zien. Ook hier is te zien hoe belangrijk gestructureerde data voor webshops zijn. We zien hier niet alleen de recensies en prijzen, de bezoeker kan onderaan zien welke kleuren er allemaal zijn en via een button boven de prijzen ook meteen kijken wat de andere kleuren kosten.

Hotel

De toeristische vermeldingen zijn een verhaal apart bij Google. Maar ook hier kunnen we zien dat die ook voor de websites in deze branche van groot belang zijn. Als we zoeken naar een hotel in Delfzijl (foto boven) dan zien we direct onder de betaalde vermeldingen een groot informatiepaneel staan. Dat is zo opvallend dat de meeste bezoekers hier ongetwijfeld op zullen klikken. Als wij, zoals in onderstaande foto te zien is, dat ook hebben gedaan valt ons meteen het belang van reviews op. Bij sommige vermelding zijn deze geheel niet aanwezig en in enkele gevallen is de getoonde review niet bepaald positief. Dat zal ongetwijfeld van invloed zijn op het klikgedrag van de bezoeker. Maar wat hier ook enorm opvalt, zijn de blauwe buttons met prijzen. Google zal deze gegevens waarschijnlijk ook wel van bekende boekingswebsites zoals Booking.com en Trivago zal halen en ongetwijfeld ook gebruik maken van speciale productfeeds. Je kunt op deze manier (via Google en deze boekingswebsites) namelijk ook rechtstreeks kamers reserveren. Maar ook de eigen websites van de hotels kunnen hier een grote rol in spelen. Zaken als beschikbaarheid, prijzen en aanbiedingen, alles kan via gestructureerde data worden aangegeven en in de zoekresultaten worden meegenomen.

Delfzijl Hotel 1

Hotel Delfzijl 2

In de praktijk

Gestructureerde data vormen dus een goede aanvulling op zoekmachine optimalisatie. De zoekresultaten worden verrijkt met waardevolle informatie die de zoekmachines ook nog eens voor de ranking of informatiepanelen kunnen gebruiken. Er zijn verschillende manieren om die gestructureerde data in de broncode te zetten. Veel moderne websites zullen deze data al voor een groot deel vermelden. Voor websites die zijn gebouwd met WordPress, Joomla, WooCommerce, Open Cart of Magento zijn er diverse mogelijkheden om die middels een plugin of module ook achteraf toe te voegen. Ook voor custom made websites zijn er genoeg mogelijkheden. Om te voorkomen dat er gegevens dubbel of niet op de juiste wijze worden getoond, is het wel heel belangrijk om eerst de broncode goed te analyseren en ook goed in kaart te brengen welke gegevens er daadwerkelijk kunnen worden toegevoegd. Bovendien moeten deze gegevens ook worden verwerkt in de Google Ads en Facebook Ads. Dat is uiteraard werk voor professionals. Neem daarom gerust contact met ons op voor een vrijblijvend voorstel.

Laat een bericht achter

Je email adres word niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Je kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ebook 27 website geheimen
  • 27 toffe geheimen onthult
  • Krijg meer succes met je website
  • Voor beginners en experts
  • Helemaal gratis
  • Direct downloaden