• Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
  • Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
NIET ELKE BACKLINK IS POSITIEF

Het hoe en waarom van links disavowen

DOOR JE BACKLINKS GOED OP ORDE TE HEBBEN BOUW JE EEN STERK BACKLINK PROFIEL OP

Google Links afwijzen

Waarom links disavowen

Links hebben een grote invloed op de ranking van je website. Daarmee bedoelen we vooral de binnenkomende links, ook wel backlinks genoemd. De invloed van deze backlinks kan zowel positief als negatief zijn. Gelukkig kunnen we Google vertellen welke backlinks we wel en niet mee willen laten wegen voor de ranking. De links die we liever niet hebben, kunnen we als het moet namelijk ‘disavowen’.

Google Penguin-update

Zoals we in ons eerdere artikel over linkbuilding al schreven, is naast goede content een goed en natuurlijk linkprofiel noodzakelijk om een goede ranking in de zoekresultaten te krijgen. Door de Penguin-update die Google sinds 2012 gefaseerd heeft ingevoerd, kunnen slechte backlinks wel degelijk een negatieve invloed hebben op de ranking van een website. Dat hoeft niet direct tot een penalty te leiden.

Penguin-penalty

Marketingbedrijven spreken dan al snel over een zogenaamde ‘Penguin Penalty’ maar dat komt vaak voort uit een commercieel belang. Zolang er in de Google Search Console geen berichten staan dat er sprake is van een penalty, dan komt het gewoon doordat de website opnieuw is ‘gewogen’ aan de hand van de algoritmen van de zoekmachine.

Goede, minder goede en slechte backlinks

In een zogenaamd natuurlijk linkprofiel horen links met een grote diversiteit. Daarbij proberen linkbuilders er uiteraard voor te zorgen dat de links met de hoogste autoriteit en beste relevantie ook het meeste effect hebben. Helaas zullen er ook links bij zijn die een negatief effect zullen hebben. Hoe komen we aan die ‘foute’ backlinks? Daar zijn diverse redenen voor te bedenken:

  • Iemand is iets te enthousiast bezig geweest om zijn website, startpagina of linkpagina te vullen met een grote hoeveelheid links naar van alles en nog wat
  • De pagina waar aanvankelijk een beperkt aantal relevante links op stond, is later aangevuld met een aantal minder relevante links
  • De website waar de link stond, is veranderd qua opzet/onderwerp
  • Er is een minder deskundige linkbuilder aan de slag geweest die wat meer op de kwantiteit dan de kwaliteit heeft gelet
  • Concurrerende websites hebben bewust ‘slechte’ backlinks geplaatst
  • Je website is opgenomen in door scrapers gegeneerde websites
  • Google is erachter gekomen dat bepaalde links zijn gekocht

Linkprofiel analyseren

Om te voorkomen dat er (te veel) foute backlinks zijn die de rankings negatief kunnen beïnvloeden, moeten we onze backlinks met enige regelmaat analyseren. Het analyseren van de backlinks is een taak die iedere goede online marketeer beheerst en onderdeel is van zijn dagelijkse werkzaamheden. Hij zal dit doen met tools als MajesticSEO en MOZ Link Explorer. Hiermee kan hij kijken welke links van een website komen die Google als ‘verdacht’ aan zou kunnen merken omdat de website veel links bevat, een erg groot gehalte aan geoptimaliseerde links heeft of zelf gewoon een verdacht linkprofiel heeft. Ook kijkt hij naar de relevantie en autoriteit van de websites waar de backlinks op staan. Daarnaast zal hij ook op zijn gevoel en nuchtere verstand af moeten gaan en zo een inschatting moeten maken welke links een positieve of negatieve invloed op de rankings hebben. Nadat de linkbuilder alle backlinks heeft geanalyseerd, zoekt hij contact met de webmasters van de pagina’s waarvan hij liever geen backlinks heeft, of liever andere backlinks heeft. Als het niet lukt om in contact te komen of als ze zijn verzoek negeren, dan zit er niets anders op dan ze te disavowen.

Links disavowen

Het disavowen van de backlinks gebeurt in de Google Search Console. Hier bevindt zich de Disavow Tool die Google in het leven heeft geroepen. Met de ‘Disavowing’ van bepaalde links zeg je in feite tegen Google dat deze links mogelijk niet volgens de richtlijnen van Google zijn en je dus verzoekt om deze bij het bepalen van de Google-rankings te negeren.

Het disavowen zelf gaat het heel eenvoudig. Je maakt met Kladblok of een soortgelijk programma een tekstbestandje aan met daarin de URL’s van de te disavowen linklocaties. Let op: dit gaat dus om de plaatsen waar de te negeren links staan, niet om het doel waar de links naar verwijzen. Je moet dit tekstbestandje wel maken volgens de richtlijnen van Google, zodat de Disavow Tool het goed kan lezen:

  • Begin het bestandje met een regel met commentaar, voorafgegaan door een hashtag
  • Iedere te disavowen link moet op een aparte regel
  • Overig commentaar kun je achter een hashtag (#) plaatsen
  • Een specifieke URL disavow je door gewoon de gehele URL in het bestandje te zetten
  • Een geheel domein disavow je zo: domain:voorbeeld.nl
  • Sla het op als tekstbestand (.txt)

Links Disavowen

Alleen de URL of het gehele domein

Goed om te weten is dat je er goed op moet letten of je een heel domein of alleen een URL wilt disavowen. Stel dat het om een bepaalde dochterpagina van een Startpagina-achtige website gaat, dan zou je met het invullen van het domein meteen alle backlinks vanaf dat domein disavowen. Als je alleen de specifieke URL invult, loop je het risico dat dit later weer teniet wordt gedaan als de URL onverhoopt zou veranderen, doordat men bijvoorbeeld naar https over zou gaan.

Als je dit bestandje hebt opgeslagen, kun je het in de disavow Tool uploaden en ben je klaar. Voor de zekerheid kun je je backlinks het beste regelmatig analyseren, bijvoorbeeld twee keer per jaar. Als je dan weer andere links wilt disavowen, kun je het bestandje gewoon via de Disavow Tool downloaden, bijwerken, opslaan en weer uploaden. Links disavowen is dus heel eenvoudig. Maar uitzoeken welke backlinks je precies moet disavowen, dat is vakwerk wat je beter aan de linkbuilder kunt overlaten.

Links Disavowen in de Google tool

Laat een bericht achter

Je email adres word niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Je kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ebook 27 website geheimen
  • 27 toffe geheimen onthult
  • Krijg meer succes met je website
  • Voor beginners en experts
  • Helemaal gratis
  • Direct downloaden