• Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
  • Tel: 0596 23 44 12
  • Mail: info@medipio.nl
Website voor rijscholen in de buurt van Groningen

Website voor een rijschool?

Concurreren met andere rijschoolhouders doe je met een mooie website.

Website voor een rijschool

Website rijschool omgeving Groningen

Wie een website voor een rijschool wil laten maken, moet zich realiseren dat iedere website zijn eigen doel heeft, en dus ook specifiek voor dat doel moet worden gebouwd. Er zijn diverse webdesigners die zogenaamd speciale pakketten voor websites voor rijscholen hebben. Deze pakketten zijn helaas vaak meer vanuit een commercieel belang samengesteld, in plaats van te focussen op wat er echt nodig is voor een rijschool. Bovendien is iedere rijschool weer anders. Laten we daarom eens op een rijtje zetten wat er nodig is om een website te bouwen voor een willekeurige rijschool ergens in het noorden van het land, in Delfzijl bijvoorbeeld.

Rijschool

Goed vindbaar op “rijschool Groningen” in Google

Uiteraard moet deze goed vindbaar zijn in de omringende plaatsen van de provincie Groningen. De lokale en regionale SEO moet zich dus niet alleen richten op de plaats Delfzijl en de provincie Groningen, maar ook op bijvoorbeeld Appingedam, Siddeburen en Loppersum. Maar wat is er nu precies nodig om zo’n website tot een succes te maken?

Geschikt voor mobiel

De grootste doelgroep van een rijschool zijn jongeren, die rijlessen willen nemen voor hun rijbewijs. Jongeren gebruiken voornamelijk hun mobiele telefoon om te internetten, dus ook om informatie over een rijschool op te zoeken. Daarnaast gaat ook de mond-op-mond reclame van jongeren voor een groot deel via chatten op de smartphone. De URL van de rijschool staat ook nog vermeld op de lesauto’s waardoor ook op die manier voornamelijk ‘mobiele bezoekers’ binnenkomen.

Mobile first

Omdat ook de zoekresultaten van Google tegenwoordig voor een groot deel websites vermelden die goed op een mobiel te bekijken zijn (‘mobile first’) moge het duidelijk zijn dat we er goed op moeten letten dat met name de mobiele weergave van de website heel goed voor elkaar is. Dat wil zeggen dat we niet alleen moeten letten dat die er netjes uitziet, maar dat de conversie ook dan zo hoog mogelijk is.

Conversie

De conversie is het overhalen van bezoekers tot de gewenste actie, zoals bijvoorbeeld het aanvragen van een proefles. Het zo hoog mogelijk houden van de conversie gebeurt voor iedere niche en iedere doelgroep op een andere manier. We moeten ons in dit geval dus goed afvragen wat nu precies bepalend is voor een hoge conversie bij de website van een rijschool in Delfzijl.

Autorijden

Taalgebruik

Ten eerste het taalgebruik. Dat moet niet te langdradig zijn. Jongeren houden daar niet van en het lezen van een uitgebreid verhaal gaat ook niet echt prettig op een website. Bezoekers met een smartphone willen meteen duidelijkheid. De titels en tussenkopjes moeten meteen ‘raak’ zijn en het menu moet ook zo eenvoudig en doelmatig mogelijk zijn.

Call to Action

Er moeten duidelijke CTA’s (Call To Action) elementen zijn die precies aansluiten bij wat de bezoekers zoeken en willen. Dit zijn met name op een responsive website (een website die geschikt is voor alle apparaten) zaken die de nodige kennis en ervaring vragen van een webdeveloper. De grootte en positie is immers erg belangrijk. Ook eventuele aanbiedingen kunnen mensen natuurlijk over de streep trekken.

Telefonisch contact

Bovenin de website moet een duidelijk herkenbare en klikbare link zijn naar het telefoonnummer zodat mensen als ze willen direct kunnen bellen. Dat is en blijft natuurlijk de snelste manier om een nieuwe cursist te werven.

Chat

Jongeren leggen het eerste contact ook graag via de chat dus ook de buttons voor WhatsApp en Facebook Messenger moeten we niet vergeten. Wie wil, zou ook aan een chatfunctie kunnen denken, inclusief een slimme chatbot die automatisch antwoord geeft op de meest gestelde vragen. Met zo’n chatbot hoef je ook niet de hele dag online te zijn om steeds vragen te beantwoorden.

Formulieren

Verder moeten ook de formulieren voor het aanvragen van bijvoorbeeld een proefles of informatiepakket eenvoudig en duidelijk zijn. Het zou zonde zijn als we iemand via een goede CTA tot actie laten overgaan maar dat die actie strandt in geklungel vanwege een onhandig formulier. Dat geldt ook voor een eventuele betalingsafhandeling. Alles moet intuïtief gaan en er moeten een duidelijke feedback zijn na het verzenden van het formulier.

Aantrekkelijk en persoonlijk

Of het nu in de Randstad of in het uiterste puntje van de provincie Groningen is, rijles is mensenwerk en is heel persoonlijk. Daarom moet ook de rijschoolhouder uit Delfzijl zorgen dat de bezoekers van zijn website een goede en natuurlijk vooral positieve indruk van de rijschool, de rijschoolhouder en eventuele andere rijinstructeurs krijgen. We moeten dus zorgen voor een aantrekkelijke website met goed fotowerk en een positieve uitstraling. Een duidelijk verhaal over de rijschool en een overzicht van de rijleraren geeft de bezoekers een goede indruk met wie zij te maken hebben.

Rijleraar

Compleet

Er zijn veel soorten rijlessen. Je hebt immers ook een rijbewijs nodig om met eens scooter te mogen rijden. Behalve de normale autorijlessen zijn er ook mensen die bijvoorbeeld een groot rijbewijs willen halen omdat ze een vrachtauto moeten besturen. Ook is er een groeiende doelgroep met mensen die hun aanhanger rijbewijs willen halen. Al deze zaken moeten, inclusief de bijbehorende theorielessen, worden vermeld. Er moet worden vermeld welke rijlessen ze kunnen nemen, of er eventuele pakketten van een x-aantal lessen zijn en wat er gebeurt als iemand onverhoopt niet voor een examen slaagt. Het verminderen van de kans op onaangename verrassingen vergroot immers het vertrouwen.

Deskundig

Naast een persoonlijke uitstraling moet de website van de rijschool ook de deskundigheid benadrukken. Dat kan door duidelijk te vermelden hoe de rijlessen zijn opgebouwd en welke rijbewijzen er precies zijn en wat daarvoor nodig is. Ook raden wij aan om te vermelden bij welke brancheorganisatie(s) de rijschool is aangesloten, welke specifieke opleiding(en) de instructeurs hebben genoten. Uiteraard kan ook het vermelden van het slagingspercentage en eventuele reviews en feedback van cursisten heel overtuigend werken.

Klantenbinding

Mensen willen zich geen ‘nummer’ voelen. Een persoonlijke benadering is daarom erg belangrijk. Ook vinden het cursisten het vaak prettig als ze op de website kunnen beschikken over een eigen leeromgeving waarin de voortgang van hun lessen wordt bijgehouden, waar ze aanvullende informatie kunnen vinden, een agenda met hun rijlessen en zo nu en dan ook wat extra tips krijgen.

Social media

De sociale media kunnen een niet te onderschatten ondersteunende functie hebben. Er moeten in ieder geval een Facebookpagina en een zakelijke Instagramaccount worden gemaakt. Hiermee kan duidelijk de deskundigheid en betrokkenheid van de rijschool onder de aandacht worden gebracht. De feeds van de Facebook/Instagram posts kunnen weer op de website worden getoond.

Makkelijk te beheren

De wereld staat niet stil en ook de website van een rijschool moet steeds worden bijgehouden. Dat zal de rijschoolhouder ook zelf moeten kunnen doen zodat een goed CMS zoals WordPress een vereiste is. Ook daarbij moet er rekening mee worden gehouden dat het beheer echt foolproof is. De webdeveloper zal door middel van bijvoorbeeld custom fields moeten zorgen dat de rijschoolhouder duidelijk kan zien wat hij precies moet doen.

Ook een succesvolle website voor jouw rijschool?

Medipio heeft een jarenlange ervaring in het bouwen van websites, vanaf eenvoudige standaard websites tot complexe maatwerk applicaties. Ook zijn we met succes actief als specialist op het gebied van online marketing.

Voor iedere rijschool!

Voor iedere rijschool, of deze nu gevestigd is in Delfzijl, een andere plaats in de provincie Groningen of helemaal ergens anders in het land, kunnen wij zorgen voor een website die past bij de doelstelling, de rijschool en het budget. Ook kunnen wij de zoekmachine optimalisatie, linkbuilding, Adwords/Facebook/Instagram advertenties en het beheer van de social media verzorgen. Neem daarom gerust even contact met ons op om vrijblijvend jouw wensen te bespreken.

Dashboard

Laat een bericht achter

Je email adres word niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Je kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ebook 27 website geheimen
  • 27 toffe geheimen onthult
  • Krijg meer succes met je website
  • Voor beginners en experts
  • Helemaal gratis
  • Direct downloaden